5 navad za boljše ravnovesje med življenjem in delom
Ste tudi vi eden tistih, ki dneve preživljajo v službi, nenehno tekmujejo s časom, pri tem pa jim zmanjkuje časa zase? Cena, ki jo lahko plačate za hiter življenski slog, je lahko visoka.
Živimo v digitalnem svetu, v katerem se meja med poklicnim in zasebnim življenjem vedno bolj briše. S pametnimi telefoni, e-pošto in internetom smo povezani in na razpolago 24 ur na dan, stopnja stresa v življenju pa s tem narašča.
Največ lahko naredite sami
Številke kažejo, da se s preobremenjenostjo in stresom sooča kar 72 % ljudi. Dodaten izziv je zagotovo tudi dejstvo, da je v Sloveniji delo vrednota, biti priden zaželeno. In namesto, da bi pridnost enačili z rezultati dela, jo pogosto enačimo s količino dela oziroma s časom, ki ga preživimo na delovnem mestu. A cena prekomernega dela je lahko visoka in vodi v izgorelost, zato bodite pozorni na opozorilne znake stresa, predvsem pa ne dovolite, da vas obveznosti popolnoma posrkajo vase. In namesto da s prstom kažete na delodajalca in se pritožujete, se raje vprašajte, kaj lahko spremenite. Osredotočite se na tisto, na kar imate vpliv. Če želite biti uspešni v poslovnem svetu, se morate najprej naučiti voditi sebe.
Ni treba blesteti na vseh področjih življenja. Pomembneje je, da osmislite svoje življenje.
Kako in kje začeti?
Z vami delim 5 uporabnih nasvetov za boljše ravnovesje med življenje in delom, ki jih lahko uporabite takoj:
1. Določite si prioritete.
Komu ali čemu namenjate svoj čas? Česa si želite več v svojem življenju (na delovnem mestu, doma, zase)? Kaj vas obremenjuje, vas spravlja v slabo voljo? Česa si ne želite več? Bodite iskreni do sebe.
2. Pametneje porabljajte svoj čas.
Vsaj teden dni si beležite vse svoje aktivnosti in količino časa, ki jih zanje porabite (v službi in doma). Nato naredite analizo: kaj od opravil na seznamu morate naredite sami, kaj lahko namesto vas naredi nekdo drug – te naloge delegirajte. Vsak dan si zjutraj pripravite seznam opravil in jih razvrstite po pomembnosti. Naj ne bo predolg – bodite realni.
3. Opustite slabe navade.
Ne bodite perfekcionist. Ko imamo previsoka pričakovanja, predvsem do sebe, se ukvarjamo s podrobnostmi, ki jih na koncu pogosto nihče ne opazi, zaradi tega pa lahko postanemo tudi ozko grlo v procesu.
Privoščite si digitalne premore – čas, ko niste dosegljivi po telefonu (klic lahko vrnete kasneje), uporabo družbenih omrežij pa omejite (če si s tem ne služite kruha, vam res ni potrebno 24 ur na dan spremljati dogajanja na Facebooku).
Odlašanje je slaba navada, ki povzroča nepotreben stres. Navadno odlašamo z opravili, ki se nam upirajo. Če prakso obrnemo in najprej opravimo nalogo, ki se nam najbolj upira, bo vse ostalo steklo skoraj samo od sebe.
4. Vprašajte za pomoč.
Vprašati za pomoč ni znak slabosti: pridobite lahko dragoceno mnenje ali vpogled v izkušnjo nekoga ter tako razširite svoje obzorje, ali pa se razbremenite, hkrati pa nekomu drugemu omogočite, da pridobiva izkušnje in se uči. Tako pridobita oba.
5. Naučite se reči NE.
Ne bodite preveč zahtevni do sebe. Ni treba, da vsak dan do večera tičite v pisarni. Postavite si nova pravila: npr. iz službe odidite ob 16ih, ne odgovarjajte na e-pošto izven delovnega časa, ne sprejemajte klicev strank ob vikendih ipd. Jasno postavite meje in recite NE takrat, ko nekdo posega v vaš prostor.
S uporabo teh namigov lahko ustvarite prihranke časa, tega pa posvetite osebam in / ali aktivnostim, ki vas sproščajo oz. izpolnjujejo – hobijem, družini, prijateljem, prostovoljnim društvom itd.
Bodite dosledni
Ko vam enkrat uspe uravnotežiti različne plati svojega življenja, to še ni konec zgodbe. Življenje namreč teče dalje in vsak dan se znajdemo v različnih situacijah, ki od nas zahtevajo določene odločitve.
Bodite pozorni, katere od teh odločitev vas oddaljujejo od življenskega stila, ki si ga želite. Predvsem pa ne čakajte več na vikende, da boste imeli čas za vse tisto, v čemer uživate in kar imate radi. Vnesite košček vikenda v vsak dan.